♥ Didi ♥

♥ Didi ♥

donderdag 11 juli 2013

Boeddhisme.

Nu zullen jullie allemaal wel denken, waarom plaatst zij een blog over Boeddhisme? Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. 

Al een aantal maanden ben ik boeken over psychologie aan het lezen. In 1 (of misschien meerdere) boek wordt verwezen naar het Boeddhisme en de leer hiervan. In het begin snapte ik er niet echt veel van, maar het leek mij erg interessant om toch eens wat meer op te zoeken over het Boeddhisme. En dan ook vooral waarom er in psychologie boeken naar een vorm van Boeddhisme wordt verwezen. 

Waar het meestal op neerkomt, is dat mensen met bepaalde psychologische aandoeningen er baat bij kunnen hebben om via het Boeddhisme te leren mediteren. Het komt vaak best wel overeen met mindfulness oefeningen. 



Hier wat meer informatie:

Essentieel in dit denken is het inzicht dat het vooral de intensiteit van de huidige situatie is waar we mee zouden moeten werken. Dat leidt tot een directe ervaring van wat zich voordoet: pijn is pijn, plezier is plezier. Daarmee wordt de cyclus doorbroken omdat het 'nu' centraal staat en niet de herinnering.

Beoefening helpt in sterke mate de identificatie te doorbreken en de aandacht eenpuntig te richten op de verlichting. Door die doorbreking kunnen we tenslotte de oude patronen waarnemen zonder er in mee te gaan. Beoefening leert ons te zien, te ervaren wat zich op een bepaald moment aan ons voordoet zonder dat we dat verder hoeven te laden met onze herinneringen. Wanneer we ons vandaar uit direct en eenvoudig kunnen verbinden met situaties zoals ze zijn, ontstaat er automatisch een gevoel van vrijheid, een gevoel van vreugde. Op dat moment kunnen we stoppen met vechten en kunnen we ontspannen. Zoals we de voortglijdende wolken kunnen zien, zonder dat we ze zijn, zo kunnen we onze gedachten en gevoelens zien zonder dat we ze zijn. We kunnen ze waarnemen, observeren en voorbij laten glijden. Daardoor verliezen ze hun kracht en worden we vrij van pijn en lijden, als we dit steeds herhalen. 


- - -

Leef in het hier en nu. Laat de dingen die gebeuren in je leven zo zijn. Vecht er niet tegen. Merk op dat het er is en laat het dan weer van je af glijden. Probeer situaties meer er te laten zijn dan er altijd tegenin te gaan. Zo kun je rust in jezelf proberen te vinden.

Klinkt allemaal mooi, maar het vergt wel tijd, inspanning en zelfreflectie. Sommigen vinden dit gewoon onzin, anderen durven het niet aan omdat ze bang zijn zichzelf te verliezen. Allemaal heel begrijpelijk, vind ik. 

Na veel informatie over mindfulness te hebben gelezen en over meditaties van Boeddhisten, vind ik het persoonlijk erg goed en interessant klinken. Dit is zeker iets waar ik nog mee bezig wil gaan, omdat ik bij mindfulness oefeningen ook wel baat heb. Maar het mediteren met anderen in een Boeddhistisch centrum lijkt me ook wel goed om in ieder geval te proberen en dat ga ik ook zeker doen. Misschien is het niets voor mij, misschien juist wel. Daar kom ik maar op 1 manier achter. :)  

Ik ga de komende tijd dan ook proberen zoveel mogelijk informatie te verzalen over het Boeddhisme en de meditatievormen die zij handhaven. 

1 opmerking:

  1. Ik vind het heel erg interessant en het lijkt me heel leerzaam en nuttig.
    Dingen wat je af laten glijden. Lijkt me heerlijk om dat (makkelijker) te kunnen.
    Ik hoop dat je er baat bij hebt.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen